ABC til forældre
Indskolingen FSK. – 3. årgang
ADRESSE- OG NAVNEÆNDRING
Ved adresse- og navneændring skal der gives besked til kontoret på ForældreIntra. Telefonnumre og e-mailadresser skal forældre selv ændre på ForældreIntra.
AFLEVERING AF ELEVER
Om morgenen afleverer forældrene de yngste elever ved de hvide låger udenfor skolen, hvor professionelle voksne byder dem velkommen med et venligt “god morgen”. Alle skolens elever ankommer i god tid, så de er klar, når morgensangen eller læsebåndet begynder.
AKTIVITETSUDVALG
Aktivitetsudvalget består af forældrevalgte forældre i de enkelte klasser. Udvalget har til formål at planlægge arrangementer i klassen blandt eleverne og forældrene med det formål at styrke klassens sociale fællesskab.
ANSVAR
Alle elever lærer at tage ansvar for egne handlinger og for andres trivsel, så skolen er et godt sted for alle. Respekt og tillid er grundlæggende værdier, der understøtter dette ansvar.
BESTYRELSE
Henvisning til bestyrelsen
BIBLIOTEK
Alle klasserne i indskoling har hver deres bibliotekstime på ugeskemaet. Her har eleverne mulighed for at aflevere/låne bøger. En elev kan låne op til to bøger med hjem. Der er pligt til at returnere dem rettidigt. På biblioteket vil der også være mulighed for at høre oplæsninger og præsentationer af nye bøger inden for forskellige genrer, ligesom der også afholdes foredrag eller elevvisninger.
BOGBØRS
Bogbørsen er placeret lige ved Børsen på RpR’s udeareal. Her kan alle lægge bøger til glæde for andre, som kunne have lyst til at læse bøgerne. Eleverne er også velkommen til at tage bøger med hjemmefra og lægge dem i bogbørsen.
BØGER
Intet skoleliv uden skolebøger. På RpR har vi mange bøger i spil og vi skelner mellem de forskellige bøger:
– Grundbøger
– Arbejdsbøger
– Kladdehæfter
– Ekstrahæfter
– Biblioteksbøger
Grundbøger er til låns og skal gerne kunne holde et antal år inden der udkommer en ny udgave af bogsystemet. Derfor forventes det, at alle elever tager ansvar for deres bøger og får dem bundet ind allerede fra skolestart. Arbejdsbøger, ekstrabøger og kladdehæfter behøver ikke indbinding, men skal være tydeligt forsynet med navn og klasse.
Skolens bibliotek er en vigtig kilde til både læring og fornøjelse. Også her er det vigtigt, at vores elever tager ansvar for bøgerne og for deres lån. Der er mange om buddet, og bøgerne skal derfor afleveres tilbage rettidigt. Hvis en elev mister en lånt bog eller på anden måde beskadiger den, vil der blive opkrævet erstatning for den svarende til bogens indkøbspris.
CYKELHJELM
Når elever cykler til og fra skole, er det påbudt at bære cykelhjelm.
CYKLER
På skolen har vi et dedikeret område, Æblehaven, hvor eleverne kan parkere deres cykler, når de cykler til skole. Området er kun tilgængeligt ved ankomst og afgang, og det er ikke tilladt at opholde sig omkring cyklerne i frikvartererne.
DEPOSITUM
Ved opskrivning til skolen betales et administrationsgebyr på kr. 450 pr. barn. Beløbet tilbagebetales ikke.
Ved indmeldelse i skolen/Miniforskolen betales et depositum. Dette beløb udgør kr. 6.000 pr. barn. Beløbet tilbagebetales ved skolegangens ophør i forbindelse med den endelige afregning.
DUKSE-ORDNING
Allerede i Forskolen lærer eleverne under klasselærernes vejledning at tage ansvar for deres klasselokaler. Fra 1. klasse sørger klasselæreren for duksegrupper, der skiftes hver mandag. Opgaverne består i at tørre bordene af, feje gulve og tømme skraldespanden efter frokost. Derudover er det også duksegruppen, som sørger for at hente kantinemad og madpakker til klassen.
EKSTRAORDINÆR FRITAGELSE
Procedure for ansøgning om ekstraordinær fritagelse:
– For fravær op til 2 skoledage:
Kontakt klasselæreren.
– For fravær mellem 3 og 15 skoledage:
Benyt venligst ansøgningsskemaet på ForældreIntra
– For fravær over 15 skoledage:
Kontakt skoleleder Lotte Ostenfeld.
ELEKTRONISKE ENHEDER
For at øge elevernes kendskab til, fortrolighed med og håndtering af IT i undervisningen, har skolen fra 1.-9. årgang valgt en 1:1 løsning, hvor alle elever medbringer deres personlige elektroniske enheder, og hvor vi tilbyder Office 365 til alle skolens elever. Skolens hardware-løsning er følgende:
– Alle klasse- og faglokaler har tv-skærm eller projektor og højtaler
– 3 klasse medbringer en personlig tablet. Se anbefalingen her.
– 9. klasse medbringer personlig computer. Se her for anbefalinger til computer.
– Lærere og skolepædagoger (med undervisningsopgaver) får tildelt en PC
– Vikarer får mulighed for at låne en PC.
På RpR’s hjemmeside om køb af elektroniske enheder (PC/Mac/tablet) kan du læse, hvad vi anbefaler og hvorfor.
Udgifterne til de forskellige elektroniske enheder afholdes af forældrene.
ELEVRÅD
På RpR har vi to elevråd:
– Det store elevråd, der består af elever fra 6. – 9. klasse
– Det lille elevråd med elever fra 3. – 5. klasse.
Der afholdes valguge og valg til elevråd hvert år i uge 36.
To repræsentanter vælges fra 3. – 8.årg. Fra skoleåret 24/25 vælges to repræsentanter på 7. og 8. årgang. De valgte fra 6. og 8.årgang sidder i elevrådet to år for at sikre kontinuitet i arbejdet. Fremover vil der i sjældne tilfælde vælges en ny repræsentant i 9. klasse.
FAGDAGE
– FN’s læsedag: FN’s internationale læsedag markeres over hele verden for at synliggøre vigtigheden af læsning. På RpR markerer vi dagen ved, at alle elever på skolen læser om det samme emne eller tekster af samme forfatter. På læsedagen læser vi og taler sammen om, hvorfor læsningen er så vigtig.
– Matematikkens dag: Skolens matematikvejledere planlægger denne dag, hvor indholdet er tilpasset de forskellige årgange. På denne dag er leg og læring i fokus.
– Danskdagen: Dette er en fagdag, hvor Indskolingens dansklærere beslutter og arrangerer en danskfaglig dag – Indholdet varierer fra år til år.
FERIEPLAN
Hvert år udfærdiges en ferieplan for skolen, der findes på Intra. Der er en særlig ferieplan for SFO’en.
FORBINDELSESFORÆLDRE
Forbindelsesforældre vælges hver år til forældremøderne i begyndelsen af skoleåret
Forbindelsesforældrene har følgende opgaver:
– At orientere klasselærere om relevante temaer og opmærksomhedskrævende punkter, der rører sig i klassen.
– At byde velkommen til nye familier/elever i klassen.
– At tage afsked med familier/elever, der stopper i klassen.
– At organisere et elevarrangement for hele årgangen.
Opstår der behov for yderligere samarbejde f.eks. i forbindelse med lejrskoler, alkoholpolitik eller trivselsforløb, tager skolen kontakt til forbindelsesforældrene.
FORSIKRING
Skolen har lovpligtige forsikringer. Derudover er der tegnet en rejseforsikring, der dækker lærere og elever i forbindelse med skolerejser.
Skolen gør opmærksom på, at værdigenstande som tøj, legetøj, elektronisk spil, mobiltelefoner m.m. medbringes på eget ansvar. Skolen yder altså ingen dækning i tilfælde af tyveri.
FORÆLDREDAGE i FORSKOLEN – 4.KLASSE
Hvert år i februar inviterer skolen forældre til Forældredage, som afholdes over to dage, en tirsdag fra kl. 8:15 – 11:45 og en onsdag fra kl. 9.00 – 11:45. Forældre til børn i Forskolen til 4. årgang er velkomne til at besøge klasserne og overvære undervisningen.
Vi begynder begge dage med morgensang i Morgensangssalen for Forskolen til 4. klasse.
Som forældre vil man hovedsageligt være tilskuere, men lærerne kan opfordre til deltagelse i de aktiviteter, der foregår i klassen.
Det vil ikke være muligt at deltage i undervisningen i klasser, hvor der er vikar. Mobiltelefoner skal være slukkede under Forældredagene.
FORÆLDREMØDER
I begyndelsen af skoleåret afholder skolen forældremøder for alle skolens årgange. På møderne præsenteres årgangsteamet, ligesom den enkelte lærer præsenterer sit fag. Årsplanerne for de enkelte fag vil være lagt i dokumentarkivet på ForældreIntra forud for forældremødet. Forældre kan med fordel læse årsplanerne igennem for at kunne stille eventuelle relevante spørgsmål.
På 1. – 3. årgang afholdes der to årlige forældremøder. Datoen for det andet forældremøde besluttes af klasseteamet og er afstemt i forhold til de behov, klassen eller forældrene har for et forældremøde. På disse forældremøder tales der fx om børns udviklingsstadier, venskaber, legegrupper, forældreroller, trivsel m.v.
FORÆLDRESAMARBEJDE
På RpR bygger samarbejdet mellem skole og forældre på tre kerneværdier:
Respekt, tillid og ansvarlighed. Disse værdier er fundamentet for vores fælles indsats for at skabe de bedst mulige betingelser for elevens trivsel, læring og udvikling.
Vi anerkender og respekterer hinandens roller i samarbejdet, og vi arbejder målrettet for at opretholde en åben dialog. Gensidig tillid er afgørende for, at vi sammen kan skabe en tryg og støttende ramme for eleven. Ansvarlighed fra både skole og hjem er nødvendig – det handler om at overholde aftaler, støtte op om fælles beslutninger og sammen fokusere på elevens udvikling, både i skolen og derhjemme.
Gennem denne fælles indsats skaber vi et stærkt og forpligtende fællesskab, hvor skolens elever trives, lærer og dannes
FRAVÆR
På Rungsted private Realskole er det vigtigt, at eleverne deltager stabilt i undervisningen. Derfor registreres fremmødet elektronisk hver dag, og lærerne fører netprotokol, så både elever og forældre har adgang til fraværsoplysninger via Forældreintra ved dagens afslutning. Ved fravær bedes forældre angive årsagen til deres barns fravær direkte i netprotokol, så vi har korrekt og opdateret information.
Elevernes samlede fravær registreres og fremgår af karakterbladene. Dette giver både skole og forældre mulighed for løbende at følge med i, hvordan fraværet udvikler sig i løbet af skoleåret. Et højt fravær kan have konsekvenser både fagligt og socialt, hvorfor det er vigtigt at holde et vågent øje med fraværsstatistikken.
Hvis en elev når et fravær på 10% eller derover, vil skolens ledelse sammen med klasselæreren vurdere fraværet. I sådanne tilfælde kan forældrene blive kontaktet skriftligt af klasselærer eller skolens ledelse med henblik på at få skabt en dialog om fraværets omfang og årsag. Formålet med denne kontakt er at informere om de potentielle konsekvenser af fraværet og at tage initiativ til en samtale, hvor vi i fællesskab kan finde løsninger, hvis fraværet risikerer at påvirke elevens faglige præstationer eller sociale trivsel negativt.
FRIKVARTERER
På RpR er målet, at alle elever trives og føler sig trygge i frikvartererne. Samtidig skal frikvartererne give eleverne mulighed for at lade op, så de er klar til undervisning. Derfor har vi udeordning i frikvartererne fra Forskolen til og med 7. klasse.
Et frikvarter med glade børn er et godt frikvarter, der giver læringsparate elever. På RpR prioriterer vi mange tydelige gårdvagter i hvert frikvarter. Derfor vil der være 8 gårdvagter i 10-pausen og 10 vagter i 12-pausen. Derudover er der hver dag en fra skolens ledelse i gården også. Denne prioritering gør det muligt for os at være på forkant ved eventuelle konflikter og håndtere disse i tide sammen med eleverne.
På RpR er der ikke bolde i klasserne og på skolens gangarealer. Derfor medbringer gårdvagterne bolde til eleverne i frikvartererne. I hver klasse står en kasse med fx sjippetove, hinkesten mm.
Skolegården er inddelt i områder, som de forskellige årgange har adgang til, ligesom boldbanerne benyttes på skift af årgangene i henhold til en udarbejdet plan.
Forskolerne har deres helt egen legeplads ved Sørøverskibet med tilhørende boldbane.
Miniforskolen holder frikvarterer forskudt af de øvrige elevers frikvarterer. De holder også til ved Sørøverskibet.
FRIPLADS
Friplads kan søges for skolepenge og SFO. Der skal ansøges for hvert nyt skoleår. Ansøgningsskemaer fås ved henvendelse til skolens kontor og skal være vedlagt seneste årsopgørelse. Fordelingssekretariatet fastsætter for hvert skoleår retningslinjerne for tildeling af fripladser.
FØRSTE SKOLEDAG
Det nye skoleår begynder for Forskolen – 9.årgang torsdag den 15. august 2024.
Første skoledag er en klasselærerdag, og denne dag udleveres skolebøger til eleverne.
2. – 9.årgang møder kl. 9.00 i klasseværelserne.
Kl. 9.10 er der morgensang for alle lige årgange og kl. 9.30 for alle ulige årgange.
Forældre er velkomne.
2.– 9.årgang har fri kl.12.00.
SFO’en er åben fra kl.12.00.
1. årgang med forældre møder til en særlig velkomst udenfor hovedindgangen.
1.v bydes velkommen kl. 10.00. Dagen slutter kl. 12.00.
1.x bydes velkommen kl. 10.20. Dagen slutter kl. 12.20.
1.y bydes velkommen kl. 10.40. Dagen slutter kl. 12.40.
SFO’en er åben for 1.årgang fra kl. 12.00.
Forskoleelever med forældre møder kl.11.00 til en fælles velkomst udenfor Indskolingshuset. Eleverne har fri kl.12.30. SFO’en er åben for Forskolen fra kl. 12.30.
GLEMMEKASSEN
Alle glemte sager bliver lagt/hængt i kælderen ved pedellernes kontor. Et par gange om året oplyses det på Intra, at de glemte ting bliver lagt ud på borde i Indskolingshuset til afhentning indenfor en given tidsfrist.
Efter fristens udløb vil ikke afhentede ting blive videregivet til godgørende formål.
GÅRDVAGTER
Gårdvagterne er iført gule veste og er til stede i skolegården senest kl. 10 i det første frikvarter og senest kl. 12.05 i spisepausen. Gårdvagten afsluttes, når klokken ringer ind til næste lektion. De står placeret, så de altid kan se hinanden og dækker hvert et mindre område. Centralt i området er der markeret en stor gul plet, hvor gårdvagten ofte vil opholde sig. Ledelsen er repræsenteret i alle de store frikvarterer.
HALLOWEEN
Halloween afholdes fra kl. 17.00-20.00 for 1.-4. årgang. Forskolerne afholder Halloween i skoletiden. Arrangementet står forældrene i klasserne for. De sørger for op pyntning i klasserne, for maden i klasserne og ikke mindst for halloweenløbet. Klasselærerne møder op til arrangementet. Der skrives særskilt ud til alle forældrene op til arrangementet.
HATTE, HUER, OG KASKETTER
På RpR betragter vi huer, hatte og kasketter som beklædning, der hører til udendørs. Derfor skal de ikke bæres indenfor på skolen, herunder i klasselokalerne.
IT
IT-strategien på RpR er dynamisk, idet den tilpasses samfundets brug af IT-værktøjer. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til IT, kan du besøge vores IT-kontor i følgende tidsrum: IT-vagtskema. Du kan også sende en besked til Lars Hobolt eller Thomas Geertz på Intra.
Hvis du vil læse mere om vores IT-strategiske overvejelser, kan du læse her: IT-strategi.
JUBILÆUMSLEGAT
Bestyrelsen uddeler hvert år, på skolens fødselsdag, den 2. marts, et mindre beløb, fastsat af bestyrelsen til én eller flere elever fra årets afgangsklasser. Legatet uddeles til elever, der gennem deres skoletid på RpR har udmærket sig særligt ved at vise personligt overskud eller demonstrere empati og engagement i fællesskaberne på skolen.
Endvidere skal elever udmærke sig ved deres høje engagement i læring, undervisning og aktiviteter og med et højt fagligt niveau fremstå som en rollemodel for elever på RpR og det omkringliggende samfund, i forhold til at opfylde skolens ambition om at udvikle selvstændige elever, der deltager aktivt i undervisningen og giver udtryk for egne holdninger.
JULEINDLEDNING
Juleindledningen er en fast tradition, der finder sted sidste skoledag inden juleferien, altid på en lørdag. Denne tradition afvikles i to perioder, hvor elever fra Forskolen til 9. årgang, alle skolens lærere og mange forældre samles.
Præcis information om tid og sted for arrangementer vil være at finde på Intra i kalenderen.
JULEKLIPPEDAG
På RpR afholdes der juleklippedag for Forskolen til 6. klasse. Alle elever møder kl. 8.10. Juleklippedagen slutter kl. 12.00, hvorefter normalt skema følges.
KARAKTER- OG UDTALELSESBLAD
– Forskolerne: Ingen standpunktskarakter.
– 1. klasse: Første standpunktskarakter gives lige inden sommerferien.
– 2.- 5. klasse: Der gives standpunktskarakterer tre gange årligt.
– 6.-9. klasse: Eleverne får
karakterer efter 7-trins-skalaen. Karakterer gives tre gange årligt.
KLASSEKASSE
Forældre til elever på RpR betaler en gang årligt ved skolestart kr. 300 til klassekassen. Pengene administreres af klasselæreren og kan dække udgifter til ture ud af huset og/eller nyt til klassen.
KOMMUNIKATION
I skoleåret 2024/2025 vil vi fokusere på at udvikle en omfattende kommunikationsstrategi, der både dækker den daglige kommunikation og håndtering af konflikter. RpR’s ABC er en del af vores kommunikationsstrategi. Målet er at skabe klare, effektive kommunikationsveje, som understøtter en positiv og konstruktiv dialog i alle aspekter af skolens liv. Dette arbejde vil styrke vores fælles forståelse og sikre, at kommunikationen bidrager til et harmonisk og trygt skolemiljø, hvor eventuelle konflikter bliver løst på en respektfuld og professionel måde.
KOMPETENCECENTER
Skolens Kompetencecenter (KC) ligger i den gamle pedelbolig. I centret er samlet ekspertise, der rådgiver, vejleder og underviser elever, lærere og forældre, så den enkelte elevs potentiale udvikles optimalt – i klassen og i specialundervisning i kompetencecentrets lokaler. KC består af ledelsen, læsevejledere, matematikvejleder, AKT-vejledere (adfærd, kontakt og trivsel), støttelærere og talentudvikling i dansk, matematik og engelsk
KØLESKABE
Der forefindes ikke køleskabe i klasselokalerne. Såfremt forældrene, efter samråd med klasselæreren, ønsker at købe et køleskab til klassen, vil al vedligeholdelse og rengøring være forældrenes ansvar. Det forventes, at de indkøbte køleskabe er energivenlige.
LEJRSKOLE OG SKOLEREJSER
På RpR har vi en stærk tradition for at sende eleverne på lejrskole flere gange i løbet af deres skolegang. Lejrskolerne finder sted i 3., 5., 7. og 9. klasse og udgør en vigtig del af vores pædagogiske tilgang. De giver mulighed for at arbejde med både faglige, sociale og pædagogiske mål i nye omgivelser og under andre rammer, end eleverne er vant til i hverdagen.
Lejrskolerne i 3., 5. og 7. klasse foregår inden for Danmarks grænser, mens eleverne i 9. klasse får en udenlandsk oplevelse. Vi vælger vores destinationer med omhu, og tidligere ture har blandt andet inkluderet besøg til Knuthenborg Safaripark, Helsingør, Svendborg, Ribe, Aarhus og Skagen. For 9. klasse er tidligere rejser gået til spændende destinationer som Edinburgh, Barcelona, Krakow, Reykjavik og Rom.
Ud over de traditionelle lejrskoler har vi også to pilotprojekter, der giver eleverne unikke oplevelser. For 7. og 8. årgang arrangerer vi en skitur i uge 6, hvor eleverne får mulighed for at styrke fællesskabet og nyde fysisk aktivitet i sneen. Derudover deltager 6. årgang i en madlejr, hvor eleverne fordyber sig i madlavningens kunst og lærer om sund kost og bæredygtighed.
Vores lejrskoler og pilotprojekter er forældrefinansierede, men der er fastsat et loft over forældrebetalingen for at sikre, at alle kan deltage.
Udgifter forbundet med lejrskole og pilotprojekter:
– 1.-3. klasse: 2-3-dages ture ca. 2.000 kr.
– 4.-7. klasse: 4-5-dages ture ca. 3.000 kr.
– 9.klasse: 5 dages udenlandske ture ca. 5.500 kr.
Skitur i uge 6 (7. og 8. årgang): 4 dages ture ca. 3000 kr.
Madlejr (6. årgang): 4 dage
Alle lejrskoler og studieture er obligatoriske at deltage i.
LEKTIECAFÉ
Lektiecaféen er åben for alle elever på 3.-7. årgang. Lektiecaféen holder til på skolens bibliotek, hvor to lærere hjælper eleverne med lektier i 7.- 8. lektion hver mandag. Tilmelding til lektiecaféen er ikke nødvendig.
LEKTIER
På RpR er lektier en del af hverdagen. I Forskolen og 1.klasse skal man læse med sit barn hver dag og færdiggøre opgaver i dansk og matematik, som ikke er blevet færdiggjort i skolen. Der vil endvidere være lektier fra uge til uge.
Fra 2. klasse og fremefter er der lektier i fagene dansk, matematik og engelsk, og disse kan være både uge- og dagslektier. Fagrækken med lektier og mængden af hjemmeopgaver udvider sig med årene. Lektierne ændrer sig i takt med, at eleverne bliver ældre og dermed mere modne, selvstændige og ansvarlige. Lektier meddeles i Lektiebogen på Intra.
LUCIA
Hvert år den 13. december synger 5. årgang Lucia for alle klasser på skolen. Det er en smuk tradition, hvor 5. klasse markerer mindet om Lucia, og der tændes lys i en mørk tid. Denne tradition involverer alle elever i 5. klasse, som deltager under ledelse af skolens musiklærere.
LÆRERBAND
RpR har sit eget lærerband, som spiller en central rolle ved alle officielle arrangementer. Bandet bidrager til at styrke elevernes forståelse for og glæde ved musik, som er en integreret del af skolens hverdag. Med dets varierede musikalske indslag ved vores månedlige fællesmorgensange i Ny Hal, udvider det elevernes kendskab til både den danske sangskat og musikalske perler fra hele verden. Desuden er det en af bandets lærere, der hver morgen spiller til morgensang.
LÆRERSKIFTE
Lærerskifte i dansk, matematik og engelsk.
I dansk, matematik og engelsk skal nye lærere præsentere sig selv i klasserne. Det foregår således, at den afgående lærer orienterer eleverne, og samme dag kommer den nye lærer på et kort besøg i klassen for at præsentere sig selv.
Samme dag, inden skoledagen slutter, skriver nærmeste leder en meddelelse om skiftet på Forældreintra’s opslagstavle. Lærerskifte i de tre fag offentliggøres hvert år midt juni.
Lærerskifte i andre fag
Ved lærerskifte eller nye fag, som ikke er dansk, matematik og engelsk, skriver den kommende og afgående lærer en hilsen på Forældreintra som en velkomst eller afslutning på et godt samarbejde.
LÆSEBÅND
I de uger, hvor klasserne ikke går til morgensang, har de læsebånd i 15 minutter i enten bøger fra klassens bogkasse eller i bøger medbragt hjemmefra.
LÆSNING
På RpR læser alle elever fra Forskolen-9. klasse 20 minutter hjemme hver dag – også i weekender og ferier.
Daglig læsning udvider ordforrådet, skærper koncentrationen og styrker både kritisk og kreativ tænkning. Læsning hver dag fremmer en dybere forståelse af både verden og selvet, hvilket understøtter personlig og intellektuel udvikling, og dermed forbedrer eleverne deres præstationer i alle fag. Derfor læser vi 20 minutter om dagen på RpR.
Det forventes, at forældrene sikrer, at det enkelte barn læser 20 minutter om dagen.
LØBEHJUL OG SKATEBOARDS
Såfremt elever benytter løbehjul eller skateboards som transport til skolen, skal disse i skoletiden opbevares i et dertil indrettet rum i kælderen ved pedellernes kontor.
MADORDNING
Skolen har indgået et samarbejde med Sundskolemad, hvor forældre via en app har mulighed for at bestille skolemad til deres barn.
MARKEDSDAG
Den første torsdag i september afholder skolen sin årlige Markedsdag, en tradition hvor vi samler penge ind til en organisation, der yder en særlig indsats for børn og unge.
Markedsdagen initieres af skolens bestyrelse og er et fælles projekt, hvor forældre og elever sammen har forskellige boder og samler penge ind. Markedsdagen afvikles i tidsrummet fra 17-19.
MOBILTELEFONER
RpR er mobilfri skole.
Når eleverne møder ind om morgenen, afleverer de deres telefoner i klassens “mobilkasse”. Efter sidste lektion får eleverne igen udleveret deres mobiltelefoner.
Det er ikke muligt at få mobilen udleveret i spisepausen.
Elever der skal videre i skolens SFO eller lektiecafé, vil ikke kunne få deres mobiltelefoner udleveret, før de skal hjem.
Mobilfri skole omfatter ligeledes smart watches, iPads og computere. Computere og iPads må kun anvendes i forbindelse med undervisningen.
MORGENSANG
Morgensang synges på alle klassetrin fra Forskolen til 9. årgang. For de ulige årgange foregår det i de ulige uger, og for de lige årgange i de lige uger.
Grundelementerne i denne tradition er en salme, Fader Vor og en sang. At synge i fællesskab til morgensang skaber en demokratisk tankegang, fremmer følelsen af fællesskab og giver mulighed for at ønske hinanden en god dag, inden skoledagen går i gang. På den måde styrker morgensangen vores værdier: tillid, respekt og ansvarlighed.
En gang om måneden, oftest den sidste fredag, åbnes morgensangen med en mindre koncert, hvor skolens lærerband spiller for lærere og elever. Ved særlige lejligheder, såsom skolens fødselsdag, overrækkelse af Markedsdagens overskud eller valg til elevrådet, afholdes festlige morgensamlinger med korte taler fra elever, lærere eller ledelsen samt musikalske indslag.
Forældre er velkomne til at deltage til morgensang. Der vil dog være særlige begivenheder/morgensange kun for skolens elever og personale i løbet af året. Besked om dette gives via Forældreintra senest tre dage før afholdelse.
MORGEN
Elever som i Forskolen til 3. klasser møder inden kl. 8.00, skal gå i morgen-sfo, hvor der vil være opsyn med børnene. Det er ikke muligt at gå i klassen først, men man skal gå direkte i morgen-sfo. Forældre skal aflevere eleverne ved lågen. Morgen SFO‘en holder til i caféen i indskolingshuset. Her hygger eleverne sig med et spil, tegning eller læsning. Klokken 8.00 sendes alle eleverne til deres klasseværelser.
MOTIONSDAG
En fast tradition er Skolernes Motionsdag, der altid ligger fredagen før efterårsferien. På denne dag dyrker Indskolingen forskellige sportsaktiviteter og løb, der ligger tæt på skolen. Klasselærerne sender særskilt beskrivelse ud kort før motionsdagen.
NOVEMBERUGEN
En af RpR’s faste traditioner er Novemberugen, hvor hele skolen (Forskolen-8. klasse) samles om et bestemt tema eller emne, som bliver undersøgt i løbet af ugen. Eleverne tager i denne uge ofte på tur eller laver forskellige workshops på tværs af klasser. Torsdag aften bliver forældrene inviteret til at se, hvad eleverne har lavet i løbet af ugen.
Novemberugen afvikles hvert år i uge 47.
NØDDEKNÆKKERPRISEN
Nøddeknækkerprisen uddeles hvert år til en elev fra hver af de tre 9. klasser. Prisen tildeles en elev, der på en særlig måde har udmærket sig ved at mestre de udfordringer, som skolelivet kan give. Klasselæreren udarbejder en skriftlig begrundelse for modtageren, og prisen uddeles af skoleleder Lotte Ostenfeld under translokationen.
OPTAGELSESPROCEDURE
Før optagelse inviteres forældre til en samtale med skoleleder Lotte Ostenfeld. Formålet med samtalen er at orientere om skolens værdier og vision samt afklare forventningerne til hinanden og til skole-hjem-samarbejdet. Tillid mellem begge parter er essentiel for et godt samarbejde, og det er vigtigt, at vi alle er enige om, at det er en god idé at blive elev på RpR.
Herefter inviteres forældre og den kommende elev til møde med den kommende klasselærer samt indskolings-, mellemskole- eller udskolingsleder. Her er dialogen mellem elev og lærer primær. I denne samtale lægges der vægt på at skabe tillid, så både klasselærer og elev får et bedre kendskab til hinanden, og eleven bliver fortrolig med skolehverdagens strukturer og rammer.
Fra 5. årgang testes eleven i dansk og matematik inden opstart. På 1.-4. årgang testes eleven i de to fag i løbet af den første måned på skolen.
Vi indkalder elever i den rækkefølge, de har ansøgt om optagelse. Er der ikke plads på årgangen, vil eleven få tilbud om at stå på en aktiv venteliste. Vi lægger stor vægt på tillid og ansvarlighed gennem hele optagelsesprocessen.
Fra januar i 8. årgang optager vi kun elever i særlige tilfælde.
Optagelse til Miniforskolen sker ved henvendelse til kontorleder Trine Roug. Indmeldelsesblanket skal udfyldes og returneres med relevante og korrekte oplysninger om barnet.
På informationsaftenen i løbet af foråret er alle interesserede velkommen til at komme i et par timer og høre om RpR’s Miniforskole. Derefter vil der blive mulighed for at deltage i en lørdagsseance i ca. 1 time, hvor kommende elever vil møde personalet i Miniforskolen og prøve at være i skole i en lille time. I løbet af efteråret op til start i januar vil man kunne tilmelde sig en ud af tre onsdage, hvor kommende elever bliver inviteret ind til en lidt længere prøveskoledag.
Betaling af depositum sikrer en plads til RpR’s Miniforskole.
Hvis ikke der er flere ledige pladser i Miniforskolen, tilbydes eleven at stå på en aktiv venteliste.
Optagelsen i Miniforskolen bygger på tillid og ansvarlighed gennem hele processen.
PARKERING
Parkeringspladsen på perlestenene foran Sciencehuset er forbeholdt personalet.
PLANT FOR LIVET
1.-6. klasse skal den sidste hverdag i april måned medbringe en blomst eller plante, som kan plantes ud i skolens nyindkøbte blomsterkasser. Blomsterkasserne bruger vi til at skabe et smukt og sommerligt udemiljø for både skolens elever og naturens insekter. Kasserne bliver placeret i skolens atrium foran morgensangssalen. Vi påminder om “Plant for Livet” nogle dage inden på Intra, så alle husker at få blomster med.
PÆDAGOGISK PSYKOLOGISK RÅDGIVNING (PPR)
RpR er bevilliget PPR-bistand fra Hørsholm Kommune, og vores PPR-psykolog hedder Anne Martens.
PÅKLÆDNING
RpR er en skole med over 600 børn og voksne, der dagligt færdes blandt hinanden. Som på enhver anden arbejdsplads forventer vi, at alle – herunder elever – er bevidste om dette, når de møder op på skolen. Vi lægger vægt på, at påklædningen er passende for det fælles miljø, hvor mange mennesker er samlet for at arbejde. Påklædningen bør generelt afspejle respekt for skolens fællesskab og det arbejdsmiljø, vi alle deler.
Hvis en elevs påklædning anses for at være upassende, provokerende eller på anden måde ikke lever op til skolens forventninger, vil vi kontakte hjemmet.
RINGETIDER
Alle elever møder ind kl. 8.10, onsdage dog kl. 9.00. De første 15 minutter er der hver dag enten morgensang eller læsebånd.
Skolen har undervisning i moduler:
– 1. modul: 08.25 – 09.55
– 2. modul: 10.15 – 11.45
– 3. modul: 12.30 – 14.00
– 4. modul: 14.05 – 15.35
RpR’s BYGNINGER
Alle skolens bygninger har et navn, der fremgår af lokaleplanen. De vigtigste bygninger er: Hovedbygningen, Indskolingshuset, 36-bygningen, 06-bygningen, 09-bygningen, Kompetencecentret og Sciencehuset.
Der henvises til bygningsplanen
RpR’s FØDSELSDAG den 2. marts
Hvert år den 2. marts fejrer vi RpRs fødselsdag sammen. Dagen starter med fælles morgensang i NY Hal, hvor forældre også er velkomne til at deltage og markere denne festlige dag.
Som en del af fejringen får skolen besøg af isbilen, hvorfra der deles is ud til alle eleverne.
På fødselsdagen overrækkes også Jubilæumslegatet (læs under jubilæumslegat), det gives til en eller flere elever fra 9. årgang. 7. og 8. årgang deltager i ceremonien, skolens bestyrelse står for overrækkelsen. Skolens band spiller musik, og seancen faciliteres af skoleleder Lotte Ostenfeld.
Forældre til legatmodtagerne inviteres med til at overvære ceremonien.
Denne årlige tradition er en festlig markering af skolens historie og værdier.
SIDSTE SKOLEDAG FOR 9.ÅRGANG
På RpR markeres 9. årgangs sidste skoledag som en festlig og mindeværdig afslutning på elevernes skoleforløb, hvor de tager afsked med lærere og yngre årgange i en tryg og glædelig atmosfære.
Dagen starter med fælles morgenmad for 9. årgang, som ankommer inden morgensangen. Traditionen tro kaster afgangseleverne karameller til de yngre elever. Karamellerne, som betales af 9. årgangs klassekasser, udleveres ved ankomsten.
En central del af dagen er, når 9. klasserne fremfører et show for 4.- 9.årgang i Ny Hal. Herefter går alle til fodboldbanerne, hvor der er kamp for dem, der har medbragt håndklæde og skiftetøj. Barberskum, flødeskum og lignende er ikke tilladt.
Dagen slutter med, at 9. årgang rydder op i deres klasseværelser og inviterer deres lærere på frokost. Sidste skoledag på RpR gælder skolens regler fortsat. Dagen er derfor alkoholfri og uden brug af andre rusmidler.
Forskoleklasserne – 3. årgang er på tur på 9. årg. sidste skoledag og deltager derfor kun i karamelkastningen.
SIDSTE SKOLEUGE
Mandag og tirsdag er skoledage, som følger normalskema.
Onsdag er flyttedag.
Torsdag er turdag for alle.
Fredag – se punktet SOMMERAFSLUTNING
SKOLEFOTO
I begyndelsen af skoleåret får skolen besøg af en fotograf, der tilbyder fotografering af både klassebilleder og portrætter.
SKOLE-HJEM-SAMTALER
Der afholdes skole-hjem-samtaler to gange årligt. Samtalerne tager udgangspunkt i elevens hverdag, faglige færdigheder og kundskaber samt trivsel.
Forud for samtalerne udfyldes en trivselsmåling for den enkelte elev, som dels danner grundlag for samtalerne på skolen, men i lige så høj grad samtalen mellem eleven og forældrene inden skole-hjem-samtalerne.
Eleverne deltager i samtalerne fra 3. klasse.
Ved forhold, der kræver mere tid, kan der aftales udvidet samtale med klasselæreren.
SKOLEINTRA
Vores mål med Intra er at skabe en mere effektiv og direkte kommunikation mellem lærere og elever. Lærerne vil primært bruge Ugeplanen eller Klassens lektiebog til at notere lektier og forberedelsesmateriale. Normalt bliver lektierne skrevet ind senest kl. 16, hvis de er til dagen efter, men ofte sker det lige efter lektionen. Hvis lektierne en sjælden gang ikke er noteret, eller systemet ikke er opdateret, skal eleverne stadig forberede sig på det, der blev nævnt i slutningen af timen. Ved tvivl kan man kontakte en klassekammerat eller læreren.
Intra er skabt til seriøs kommunikation, der udelukkende handler om undervisning og forhold ved RpR. Som skole bruger vi platformen med omtanke, og vi forventer, at både elever og forældre gør det samme.
Forældreintra indeholder mulighed for at kommunikere med elevens lærere og forældre fra klassen. Det er også her, skolen orienterer om diverse emner samt indkalder til aktiviteter såsom forældremøder, skole-hjem-samtaler, Juleindledning og lignende.
Forældreintra indeholder også en digital netprotokol, hvor forældre skal melde deres barn syg eller angive anden årsag til fraværet.
SKOLEMÆLK
Hvis du som forældre ikke har bestilt skolemælk endnu, men ønsker at gøre det, så er der stadig tid.
Vi bruger Skolemælk.dk og forældre kan tilmelde deres barn på www.skolemælk.dk, hvor man kan oprette en profil eller tilføje et ekstra barn og derefter bestille skolemælk.
OBS: Hvis et barn fik skolemælk før sommerferien, fortsætter abonnementet automatisk til det nye skoleår 24/25 (medmindre det er opsagt).
I tilfælde af spørgsmål, kan man kontakte Skolemælk på skolemaelk@mejeri.dk eller på tlf. 87 31 21 40.
SKOLENS KONTOR – åbningstider
Skolens kontor er placeret i Hovedbygningen og er åbent mandag til fredag fra kl. 8.15-14.15.
Skolen kan kontaktes i kontorets åbningstid på telefon 45863281 eller på mail:
post@rpr-skole.dk
SKOLEPENGE
Satserne for skolepenge for skoleåret 2024/2025 er:
– 1. barn kr. 2.230 pr. md. = kr. 24.530 pr. år
– 2. barn kr. 2.005 pr. md. = kr. 22.055 pr. år
– 3. barn kr. 1.805 pr. md. = kr. 19.855 pr. år
– 4. barn ingen skolepenge.
Tildeling af søskendemoderation er betinget af, at man har forældremyndigheden over de respektive børn. Hvis forældrene er skilt, og har man fælles forældremyndighed, tildeles moderationen ligeligt i forhold til, hvem der i vores system er oprettet som betaler af skolepenge.
Betalingsterminer:
Betaling i 11 månedlige rater som betales forud omkring den 1. i måneden fra august til juni.
Skolepengene dækker alle normale udgifter til elevens skolegang, f.eks. materialer til undervisning, bøger, papir m.m. Eleverne betaler dog selv for anskaffelse af og udgifter til:
– 1. Div. Opslagsbøger, fysiske eller online, f.eks. en retskrivningsordbog, ordbog til brug i fremmedsprogsundervisningen m.fl.
– 2. Ringbind.
– 3. Lommeregner, vinkelmåler, tegnetrekant og passer.
– 4. Udgifter forbundet med lejrskole og udflugter – se venligst afsnit om LEJRSKOLE
– 5. Fritidsundervisning.
– 6. Eleverne skal fra 4.- 9. klasse selv anskaffe en computer, som kan medbringes i skoletiden.
– 7. Klassekassen.
SKOLESKAK
Skolen tilbyder skoleskak for alle skolens elever, og skakeleverne deltager i mesterskaber rundt i Danmark. Tilmelding til skoleskak er nødvendig.
SOCIALE MEDIER
Vi er opmærksomme på, at mange af vores elever bruger sociale medier i deres fritid. Desværre har vi set en stigning i tilfælde, hvor elever føler sig krænket eller chikaneret af indhold på disse platforme. Selvom dette sker uden for skoletiden, påvirker det elevernes trivsel på skolen, og vi tager det meget alvorligt.
Vi beder både elever og forældre om at være aktive i at fremme en positiv digital adfærd. Forældre bør holde øje med, hvordan deres børn kommunikerer online, og sikre, at de forstår konsekvenserne af deres digitale handlinger. Når noget først er sendt, er det svært at fjerne, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvad man deler.
Vores skoleværdier bygger på respekt og tryghed for alle, og vi kan ikke acceptere adfærd, der strider imod disse værdier. Det er essentielt, at vi altid arbejder for en god tone og et stærkt fællesskab både på og uden for skolen
For mere information og inspiration på:
https://www.genvej.org/article/saadan-faar-i-en-god-samtale-om-boerns-digitale-liv-paa-foraeldremoedet?utm_source=aula_genvej&utm_medium=foraeldremoede
https://www.skaermsundbarndom.dk/
SOMMERAFSLUTNING
Skolens sommerafslutning for Mini – 7.årgang er den sidst fredag i skoleåret fra kl. 9.00 – 11.30.
Eleverne møder i deres klasser kl. 9.00. For de elever, der har behov for det, vil der være morgenpasning fra kl. 7.30 – 9.00.
Skoleåret afsluttes med sommerafslutning i Morgensangssalen. Afslutningen opdeles i to perioder. Nærmere tidsplan og detaljer følger på Intra.
Forældre er meget velkomne til at deltage i afslutningen i Morgensangsalen
SUNDHEDSPLEJERSKE
RpR har en sundhedsplejerske tilknyttet. Sundhedsplejersken følger den enkelte elev gennem skolegangen. Sundhedsplejersken ser skolebørnene i Forskolen, 1., 6. og 9. klasse. Forældre informeres på Intra forud for samtale/undersøgelse hos sundhedsplejersken.
TRADITIONER
Traditioner spiller en vigtig rolle i skolegangen på RpR, både i hverdagen med f.eks. morgensang og i de særlige traditioner, der knytter sig til klassetrin og årstider. Det er ofte traditionerne, eleverne husker bedst fra deres tid på RpR, og mange ønsker at give dem videre til kommende generationer. Traditionerne bevares og genkendes år efter år, men de tilpasses også løbende for at afspejle skolens udvikling og de skiftende behov i samfundet.
TRANSLOKATION
Translokationen på RpR er en festlig og højtidelig begivenhed, hvor vi fejrer vores 9. klasses elever, når de afslutter deres skolegang. Arrangementet kombinerer både gallafest og afslutningsceremoni og afholdes typisk en onsdag sidst i juni.
Eleverne ankommer klassevis til skolen, hvor de modtages på den røde løber ved hovedindgangen. Forældre er velkomne til at deltage i denne del af ceremonien, hvor der også bliver taget officielle klassefotos. Efterfølgende serveres snacks og alkoholfri velkomstdrinks ved rødbøgen i skolegården.
Programmet fortsætter med middag og taler fra både lærere og elever, efterfulgt af selve translokationen, som også afholdes klassevis i Morgensangssalen. Under translokationen uddeles eksamensbeviser samt den særlige Nøddeknækkerpris (se under Nøddeknækkerprisen).
Dagen afsluttes traditionen tro med Les Lanciers, som hele årgangen deltager i. Hvis vejret tillader det, afholdes dansen udendørs, ellers foregår den i Ny Hal. Efter dansen samles alle til en fælles afsked og ønsket om en god sommer.
Translokationen på RpR er en dag fyldt med traditioner, stolthed og glæde samt en smule vemod, når vi siger farvel til eleverne og ønsker dem held og lykke på deres videre færd.
TYGGEGUMMI
Tyggegummi er ikke tilladt på skolen.
UDMELDELSE
Udmeldelse af skolen/Miniforskolen skal ske med tre måneders skriftligt varsel til den 1. i en måned svarende til, at der skal betales for de tre efterfølgende rater. Dette varsel gælder dog ikke i forbindelse med normal afslutning af skolegangen fra 9. klasse.
Hvis en elev bliver udmeldt i skoleforløbet, skal de bøger, eleven har fået udleveret af skolen, afleveres den dag, eleven holder op på skolen. Sker dette ikke, vil udgiften samt eventuelle andre udeståender modregnes i depositummet. Beløb til dækning af lejrskole, studietur m.m. vil ikke blive refunderet.
VIKAR
RpR har et kvalificeret og omstillingsparat vikarkorps. Vikarerne har forskellige kompetencer, og vi sikrer dermed at vikardække skolens klasser, så der tages hensyn til klassetrin, fag og kompetencer.
Ved kendt lærerfravær af enten kortere eller længere varighed forsøger vi at lade samme vikar dække alle lektionerne. Dette giver ro, genkendelighed og kontinuitet til eleverne.
Langt de fleste vikarer er selv gamle elever på RpR, og de bærer således RpR’s kultur videre til eleverne og har dermed en god forståelse for den pædagogiske og faglige opgave.
RpR har en tydelig forventning om, at eleverne udviser respekt for vikarerne og arbejder efter lærerens og vikarens anvisninger.